U petak  11.10.2024. od 12h u dvorani B3-17 PMF-a

 dr. sc. Jelena Pleština 

Prirodoslovno matematički fakultet u Splitu

održat će predavanje

Epistemološki pristup istraživanjima u matematičkom obrazovanju.

Predavanje je organizirano u sklopu redovitog kolokvija Znanstvenog razreda SMD-a.

Pozivamo sve zainteresirane da prisustvuju.

Sažetak: Matematičko obrazovanje znanstveno se počelo razvijati u 19. stoljeću kroz teme vezane za obrazovanje nastavnika, a početkom 20. stoljeća, radom International Commission for Mathematics Instruction, proširen je opseg tema. Istraživanja su uglavnom provodili matematičari i psiholozi, a manjim dijelom i znanstvenici koji su se bavili općim obrazovanjem. Znanstvena komunikacija izmedu različitih skupina, kao i izmedu različitih obrazovnih tradicija bila je prilično ograničena sve do 1969. godine, kada je održana prva globalna međunarodna konferencija International Congress on Mathematical Education.
Matematičko obrazovanje, znanstveno mlado u usporedbi s matematikom, prošlo je kroz razdoblje postizanja konsenzusa o kriterijima valjanog znanstvenog rada. Danas to uključuje razrađen i konzistentan teorijski okvir unutar kojeg se istraživanje provodi. Upravo to je
jedan od ključnih kriterija razgraničavanja stručnog i znanstvenog rada u matematičkom obrazovanju. S obzirom na to da je psihologija zauzela istaknutu poziciju u školama i društvu općenito, većina istraživanja u matematičkom obrazovanju usmjerena je na kognitivne procese prvenstveno učenika, a potom i nastavnika.
S druge strane, epistemološki pristup istraživanjima u matematičkom obrazovanju stavlja fokus na znanje koje se poučava i uči, ispitujući njegove korijene, odabir i prilagodbu u odnosu na znanje znanstvene discipline matematike. U predavanju će biti predstavljen epistemološki pristup istraživanjima u matematičkom obrazovanju primarno kroz pojmove, alate i metode antropološke teorije didaktike [1], u okviru koje je i provedeno istraživanje o hrvatskom obrazovanju, a na temelju kojeg je napisana doktorska disertacija Epistemološka i didaktička analiza pojma polinoma [2], pod mentorstvom prof. dr. sc. Zeljke Milin Šipuš.

Literatura
[1] M. Bosch, Y. Chevallard, F. García, and J. Monaghan. Working with the Anthropological
Theory of the Didactic in Mathematics Education. A Comprehensive Casebook. 2019.
[2] J. Pleština. Epistemological and Didactic Analysis of the Notion of a Polynomial. 2023.